Kemahiran kompetensi

22 Apr

Competency Based Education.

Pendidikan dan Latihan Berasaskan Kompetensi
Pengenalan

  • Kemahiran generik yang disatukan dalam kemahiran-kemahiran khusus dan spesifik yang diperlukan di tempat kerja dijelmakan dalam pendidikan berasaskan kompetensi berupaya menjadikan individu/pelajar itu lebih ‘bernilai‘ di peringkat tempatan dan antarabangsa.
  • Standard kompetensi yang ditetapkan dan perlu dicapai oleh individu/pelajar ini adalah standad yang ditetapkan oleh industri berkenaan untuk memenuhi keperluan kemahiran industri tertentu.
  • Pendekatan pendidikan berasaskan kompetensi adalah sangat berkesan digunakan bagi pendidikan yang bermatlamatkan melahir dan melatih individu/pelajar dalam aspek kemahiran berkaitan pekerjaan (job related skills) dan menguji aspek nilai dan sikap.

Ciri-ciri Pendidikan dan Latihan Berasaskan Kompetensi

Dalam usaha untuk memeprkenalkan program pendidikan dan latihan berasaskan kompetensi, beberapa ciri utama pendidikan dan latihan berasaskan kompetensi seperti yang disarankan oleh Foyster (1990), Delker (1990) dan Norton (1987) perlu dipertimbangkan iaitu:

  1. Kompetensi dikenal pasti dan dipilih dengan teliti mengikut keperluan industri
  2. Teori diintegrasikan dengan kemahiran. Pembelajaran pengetahuan disampaikan untuk menyokong pelaksanaan dan pencapaian kemahiran
  3. Bahan pembelajaran disediakan dengan teliti untuk mencapai kompetensi yang ditetapkan dan direkabentuk untuk memperoleh pengetahuan yang menyokong kepada penghasilan kemahiran
  4. Kaedah pembelajaran (instructional methodology) melibatkan pembelajaran masteri (pengetahuan) dan kontekstual (kemahiran) dan dijalankan sehingga seseorang individu/pelajar berkenaan menguasai pengetahuan dan kemahiran yang mencukupi dan sewajarnya
  5. Pentaksiran terhadap pencapaian pengetahuan dan kemahiran individu dijalankan pada awal pembelajaran dan penguasaan pembelajaran dan kemahiran terdahulu diambil kira bagi menyokong pembelajaran yang sedang berjalan
  6. Pembelajaran mengikut kadar kebolehan individu/pelajar
    (self-paced)
  7. Pembelajaran dan latihan dijalankan dengan fleksibel melalui aktiviti pembelajaran dalam kumpulan yang besar, kecil atau secara individu
  8. Bahan dan sumber pembelajaran sokongan mencukupi dan disediakan untuk mencapai kompetensi
  9. Prestasi individu/pelajar ditentukan melalui pencapaian kompetensi yang diperoleh dibandingkan dengan penyataan criteria yang ditetapkan
  10. Pencapaian kompetensi dilaporkan berdasarkan kepada standad kompetensi yang ditetapkan sama ada ‘telah kompetenatau ‘belum kompeten‘.
  11. Penamatan pembelajaran dan latihan yang memuaskan adalah berdasarkan pencapaian semua kompetensi yang ditentukan melalui eviden pentaksiran kompetensi yang dikumpul sepanjang proses pendidikan dan latihan dijalankan.

Integrasi Kompetensi dalam Kurikulum Pendidikan dan Latihan Teknik Vokasional Berasaskan Kompetensi

  1. Pendekatan pembelajaran kontekstual amat sesuai digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
  2. Pengetahuan yang dikaitkan dengan kemahiran di tempat kerja membolehkan individu/pelajar memahami dan melihat bagaimana pengetahuan berkenaan diaplikasikan. Ini bermakna kurikulum yang mengintegrasikan kompetensi perlu menyediakan objektif pembelajaran yang dihasratkan (expected learning objective) dalam situasi sebenar.
  3. Objektif pembelajaran ini kemudiannya dijelmakan menjadi hasil pembelajaran (learning outcomes) melalui kompetensi-kompetensi yang dicapai. Oleh itu, organisasi/pihak sekolah perlu menyediakan individu/pelajar dengan peluang-peluang untuk mengaplikasikan ilmu dalam persekitaran sebenar (real-life situation) menggunakan model atau simulasi secara meluas.

Definition Of CBE/Definisi CBE.

Pendidikan Berasaskan Kompetensi memfokuskan pada hasil pembelajaran. CBE

alamat apa peserta didik diharapkan untuk lakukan, bukan pada apa yang mereka
diharapkan untuk belajar tentang. CBE muncul di Amerika Syarikat pada 1970-an
dan merujuk pada gerakan pendidikan yang mendefinisikan pendidikan advokat
tujuan dalam hal keterangan terukur tepat pengetahuan, kemahiran, dan
perilaku pelajar harus mempunyai pada akhir suatu program studi.

= Richards and Rodgers

™  Competency Based Education focuses on outcomes of learning.  CBE addresses what the learners are expected to do rather than on what they are expected to learn about.  CBE emerged in the United States in the 1970s and refers to an educational movement that advocates defining educational goals in terms of precise measurable descriptions of knowledge, skills, and behaviors students should possess at the end of a course of study. „  Richards and Rodgers

Pendidikan Berbasis Kompetensi adalah hasil pembelajaran berasaskan dan adaptif dengan perubahan keperluan pelajar, guru, dan masyarakat. Kompetensi menggambarkan kemampuan pelajar untuk melaksanakan kemahiran asas dan lain-lain dalam situasi yang biasa ditemui dalam kehidupan sehari-hari. Jadi CBE didasarkan pada seperangkat hasil yang berasal dari analisis tugas biasanya diperlukan peranan pelajar dalam situasi kehidupan

™  Competency Based Education is outcome based instruction and is adaptive to the changing needs of students, teachers, and the community.  Competencies describe the student’s ability to apply basic and other skills in situations that are commonly encountered in everyday life.  Thus CBE is based on a set of outcomes that are derived from an analysis of tasks typically required of students in life role situations. „  Schenck

Pendidikan Berbasis Kompetensi adalah pendekatan fungsional untuk pendidikan yang
menekankan kemahiran hidup dan menilai penguasaan kemahiran mengikut aktual lebih ramping prestasi. Hal ini ditakrifkan oleh U. S. Pejabat Pendidikan sebagai
proses “yang berpusat prestasi yang mengarah ke penguasaan menunjukkan dasar dan kemahiran hidup yang diperlukan bagi individu untuk fungsi mahir dalam masyarakat ”

 ™  Competency Based Education is a functional approach to education that emphasizes life skills and evaluates mastery of those skills according to actual leaner performance.  It was defined by the U.S. Office of Education as a “performance-based process leading to demonstrated mastery of basic and life skills necessary for the individual to function proficiently in society” (U.S. Office of Education, 1978). „  Savage

Kompetensi terdiri daripada keterangan kemahiran penting, pengetahuan, sikap, dan perilaku yang diperlukan untuk prestasi yang berkesan dari dunia nyata tugas atau kegiatan. Kegiatan ini mungkin berkaitan dengan setiap bidang kehidupan, meskipun telah biasanya dikaitkan dengan bidang pekerjaan dan untuk kelangsungan hidup sosial
dalam persekitaran baru.

™  Competencies consist of a description of the essential skills, knowledge, attitudes, and behaviors required for effective performance of a real-world task or activity.  These activities may be related to any domain of life, though have typically been linked to the field of work and to social survival in a new environment. „  Mrowicki

Kompetensi merupakan kemahiran penting bahawa orang dewasa perlu menjadi ahli berjaya keluarga, masyarakat, dan di tempat kerja.

™  Competencies are essential skills that adults need to be successful members of families, the community, and the workplace. „  CASAS

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: